Primera tocada de peus a terra (Pla de viabilitat)

Bones,

Faig una mica de re-cap de el que s’ha anat parlant sobretot amb @nico i una mica la primera baixada que he fet de números i viabilitat de Mistu.

Petita reflexió prèvia: El procés en el que es troba Mistu ara mateix, és el que es trobarà en el futur cada instància de Fairplayer que es crei, per tant, és importantíssim pensar molt en documentar bé i generar diferents models encara que Mistu en trii un en concret. Serà feina que avancem per les futures instàncies.

1. Sobre els gastos de tenir una cooperativa

:link: Calculadora de viabilitat: https://cloud.anartist.org/s/TP9DAiMYJBDWrQz

Tal i com ens comentaven a la primera reunió amb Coopolis, tenir una cooperativa operativa ja té certs gastos implícits que hauriem d’incorporar al pla de viabilitat. Igualment, depenent de la complexitat de la cooperativa aquests gastos seran més o menys. De moment els que identifiquem de moment podrien ser:

• Gestoria (Més de 100€/mes)

Per poder fer totes les declaracions trimestrals i tenir un acompanyament permanent en la part fiscal / legal de la cooperativa, hem de tenir una gestoria que mínim ens costaria uns 100€ al mes.

• Odoo o programa de facturació amb Verifactu (Més de 30€/mes)

A partir de 2027 caldrà fer la facturació electrònica i això ens obliga a tenir un programa com podria ser l’odoo per portar tota la facturació. El hosting + manteniment podria costar més de 30€ al mes.

• GNB o programa de facturació més complexa (Més de 30€/mes)

En cas que vulguem moure molts diners i tenir una comptabilitat més complexa, sobretot si volem permetre subscripcions i pagament a artistes per reproduccions (encara que sigui valorat en minuts o segons) hauriem de tenir un programa estil GNB que, juntament amb l’odoo i un fairplayer adaptat a això, ens afegiria gastos extres.

• Tasques internes

Aquí és on hi ha més escenaris diferents ja que hauriem de pensar quines tasques internes de la cooperativa cal pagar / tenir gent contractada i, segons la complexitat, serà més o menys diners.

2. Avantatges i reptes de tenir una cooperativa i circuit dels diners

Pel que fa als avantatges i reptes de tenir una cooperativa més enllà de lo econòmic, escric alguns punts que crec que són important per posar a la balança i poder decidir quan i com serà el moment de crear la cooperativa.

• Rebre donacions

Al tenir una cooperativa pròpia, podrem començar a rebre donacions, generar un crowdfunding, tenir capital social, etc. i això ens permetrà finançar una part dels gastos de la cooperativa.

• Activitat econòmica més enllà de la plataforma de streaming

També ens permetrà moure diners més enllà del streaming, com per exemple, organitzant concerts i venent entrades.

• Pagar tasques

Podrem també pagar tasques, contractar gent o desgravar-nos l’IVA dels gastos de la cooperativa.

• Tenir subscripcions i saldos: La cooperativa com a intermediària entre usuaris/socis i artistes

Aquest és el punt clau que faria més complexe la cooperativa i que cal valorar bé per veure si estem preparades o no. Generaria un circuit dels diners que passaria de ser: usuaris > cooperativa i usuaris > artista a usuaris > cooperativa > artista. Al posar-nos com a intermediaris en el circuit dels diners ens portaria a poder desenvolupar la idea que tenim de que els usuaris tinguin saldos, puguin fer pagament còmodament o que ens quedem una comissió de cada compra o moviment que fagin els usuaris. Això, tot i que ens permetrà tenir més vies d’entrada per finançar la cooperativa, també ens portarà a certs reptes més complicats:

Avantatges: Podriem crear un ecosistema més professional que atrauria més a artistes, ja que podriem pagar ‘royalties’ per exemple. Els socis/usuaris podrien tenir un saldo dins la cooperativa i fer les compres de merchan o pagar qualsevol cosa de forma molt còmode (amb menys transaccions econòmiques).

Reptes: Al posar-nos com a intermediaris, hauriem de pagar si o si a SGAE, tenir un programa de facturació més complex o tenir algú contractat que porti la comptabilitat de tot plegat. Tot això ens porta a la conclusió de que o som molts usuaris o no és viable aquest nivell de complexitat. A més, caldria treballar molt el desenvolupament de fairplayer respecte el que hi ha ara i això seria lent i costós. Per fer-ho aniria genial una subvenció i/o un super crowdfunding.

3. Proposta de fases i full de ruta comú amb Fairplayer

Llavors, perdoneu la xapa, però aquí va una proposta que poso sobre la taula des d’on poder debatre i acabar de modificar el que creiem necessari. La idea és pensar-ho tot per etapes fent, en cada moment, el treball d’implementació de l’etapa actual + el treball de reflexió sobre com hauria de ser l’etapa posterior.

:link: He fet una entrada més techie al forum de Fairplayer en aquesta línia.: Nivells i fases de l'estructura economia i fiscal dels Players - FairPlayer Forum

Aquí, però, ho adapto al que podria ser el full de ruta de Mistu:

Primera etapa: Mistu com a instància sense entitat fiscal

Comprem un domini (mistu .org per exemple) i hi instal·lem una instància de Fairplayer. A aquesta instància ja pots escoltar i penjar música (a través dels nodes) i fins i tot crear-te un usuari com a oient. Si vols comprar merchan, descàrregar música o fer donacions a artistes, ho fas a través d’enllaços que el mateix player et mostra. Per exemple, al escoltar un disc, et surt un botó on comprar-lo en físic o descarregar-lo.

El cost d’aquest etapa seria mínim i es mooolt fàcil de finançar ja que només has de pagar el domini i el hosting de la instància.

Segona etapa: Mistu amb cooperativa pròpia però sense saldos

En aquesta ja ens hauriem constituït com a cooperativa i podriem acceptar donacions recurrents o úniques que ens permetrien pagar els primers gastos de la cooperativa. Ens permetria fer crowdfundings, organitzar concerts, etc.

Tercera etapa: Mistu versió “professional”

Aquí ja posariem en marxa moltes de les coses que hem parlat com el pagament a artistes per reproduccions (valorat en minuts), que els usuaris tinguin saldos dins la cooperativa o que la cooperativa pugui pagar als artistes segons el consum dels usuaris. Això, com he dit abans, és el que plantejaria una alternativa professional i real al que avui en dia ofereixen les plataformes de streaming capitalistes i atrauria molt més a artistes i segells més professionals. Això si, hauriem de tenir una base d’usuaris actius subscrits molt alta (500-1.000?) si la volem fer viable i competitiva.

Crec que això és tot. Espero el vostre feedback. També ho enviarem a Coòpolis que segur que tenen moltíssim a dir i corregir.

Com a conclusió final, diria que és important que cada passa que fem, com ha passat fins ara, tingui sentit per si mateixa i així assegurar-nos que, en cas que no arribi o trigui moltíssim en arribar la última fase, no ens cremem ni morim pel camí.

Llarga vida a Mistu <3

5 'M'agrada'

gràcies pel currazo, @guillem. penso que aquest debat ha de ser prioritari de cara a la jornada interna, si no abans. ho posem a la ODD de dimecres 3?

3 'M'agrada'

Pf. Brutal la feinada @guillem , portem-ho a la següent reunió i pensem si s’ens escapa alguna cosa però així en la primera lectura m’entra tot molt bé.

1 'M'agrada'

hola @guillem gràcies per tot això. la meva opinió és que llancem amb la primera opció, ja que el que volem és mobilitzar una comunitat, un grup de gent que participi i se sumi, i a posteriori, que les decisions de créixer o no sigui també més àmplies, o sigui, que si triem anar a fase 2 o fase 3, sigui amb una massa social més gran. podem no ser “cooperativa” formalment, però començar a obrir espais de decisió i participació per a incloure a més gent, que a la llarga, també ens donarà informació de quanta massa podem mobilitzar, afinar càlculs, i permetre’ns aquests salts d’escala. Es poden generar uns acords o estatuts del col·lectiu que mostrin com prenem decisions de la mateixa manera que ho fan uns estatuts cooperatius.

2 'M'agrada'

Segueixo aquí el fil de conversa de l’anàlisis econòmic. Tenim aquest dos acompanyaments actius amb Coòpolis:

1. Acompanyament en estratègia econòmica i governança: Hernan. Treball en triar quin tipus de cooperativa ens escau més, com podría ser el trànsit entre comunitat->cooperativa->escalat a territori català, estratègies de fons econòmics interns (treball, solidaritat, cures).

2. Acompanyament en pla de viabilitat i dimensionament: Ricard. Avui m’he reunit amb ell i l’he posat en context. Ens ajudarà a fer un quadre de previsió econòmica on veurem quantes persones necessitaríem sòcies, subscrites, amb quines tarifes (ingressos) i quants minuts de reproduccions i volum d’artistes volem a la plataforma, i quants costos de gestió tindrem (despeses).

Crec que ens serà útil per a veure els números que necessitem, si són realistes, i quina dimensió necessitem per a les campanyes de llançament.

2 'M'agrada'

Val. Passat el segon moviment ens podriem reunir la comi constitució? I així us comparteixo algunes idees i veiem com ordenem el procés. Ahir ja vam estar parlant amb @nico d’algunes coses. Et sembla bé @annavicentsoria ? I @manfalda ?

2 'M'agrada'

Compis, us faig seguiment de l’acompanyament d’avui amb Coòpolis. Cal que treballem:

- articles que vendreu (merchandising): el preu de producció, el preu de venda (inicial, això és pot canviar) i el número d’unitats venudes en 1 any

- despeses fixes (o variables) que ara no tingueu encara contemplades (protecció dades, marques i patents, datàfon i/o despeses bancàries, etc)

- debats relacionats amb preu de quota, percentatge que va per l’artista o per la coope, etc…

- debat sobre compensacions per hores de feina, possibilitat de contractar algú, etc…

- estimació de núm de persones sòcies, de quina quota, etc..

Aquí al cloud el excel treballat.

3 'M'agrada'

Ara m’he mirat amb calma el document, està molt guai! Que bé!

Quedem per comentar-ho?

Aquí et refereixes a merchan propi de Mistu no?

Lo que veig més complicat és que trobem 300-400 persones que paguin una quota si tenim un catàleg reduït… Cal pensar-ho bé!

Hola @guillem contesto per punts:

• Als articles es merch propi si, li podem dir merch o productes, perque no té perque tot tenir la marca mistu, pero que siguin d’altres productes d’altres línies de la instrumental però que ho comercialitzi mistu. Aniràn apareixent, vaja.
  • Sobre les 300-400 persones si, cal fer un bon anàlisis de públics. El que sí que penso que tindrem segur són 150 grups que pagaràn la quota màxima, ja que ja en tenim 120 al catàleg.

Anem afinant a la proper reunió amb el Ricard, on ja hauriem d’anar-hi totes i anar pensant i posant de les nostres hipòtesis.

En un altre ordre dels assumptes, hem de pensar en com estructurem políticament els fons propis. Jo m’imagino quelcom que puguem comunicar i explicar fàcilment i que posem molt en valor la transparència, i poder dir clarament que els beneficis els repartirem entre 3 fons (per exemple!):

1. Fons propi (Fons de reserva obligatori que ha de ser el 20% + fons educació 10%)

2. Fons de solidaritat (a aportar a moviments socials i organitzacions estratègiques per palestina, locals i sindicals)

3. Fons per a la tecnologia lliure

Això és un exemple que se’m ocudeix, i només passa si hi ha beneficis xd. Crec que això es pot votar de quins són els fons on ens interessa posar-hi estratègicament interés.

1 'M'agrada'

Com? Això no ho entenc… Quina quota paguen els artistes?

Intentem trobar un dia per parlar de tot això? Jo tinc algunes idees que em molaria explicar-vos amb calma. A tu quan t’aniria bé @annavicentsoria ?

Grups de música o artistes, perdona!

Vale guillem, ens truquem dilluns que ve a la tarda i en parlem?

Vale sii dilluns fem videotrucada! A les 18h?

Actualització del GT Economia: parem una mica màquines per a plantejar si passem de sistema econòmic en base Economies de plataforma digitals, per a veure si cal valorar un símil de Biblioteca Musical. Ens formem per a fer-ho. Pensem en el potencial federatiu del sistema bibliotecari per a després tenir nodes territorials, i que això porti a una feina de curadoria, arxiu, infraestructura comuna.

Anirem treballant la viabilitat amb l’Excel i les previsions amb coòpolis a partir de setembre, i podem anar gestionant petites donacions als projectes des de Radi Solar, en una bossa de diners ja creada per Mistu.

Cal pensar que Ingressos / Beneficis / Fons propis no són el mateix, que cal repartir beneficis al tancar l’any després d’assumir costos fixos i variables, i que les aportacions de sòcies van a Fons propis i reserves, no en comptem.

Assentem premisses sobre que el Model Econòmic vagi d’acord amb els valors: Coneixement Compartit / Pagament per Ús / Comunitat Musical / Benefici i Suport Mutu / Infraestructures lliures.

Cal valorar també tipologies d’usuaris artistes / grups que puguin expressar: 1) Depenc econòmicament del projecte, per tant les retribuïm 2) No depenc econòmicament del projecte, per tant, no vull cobrar per reproducció.

cc: @guillem @txels @ayman

1 'M'agrada'