Agenda de concerts a Fairplayer / Mistu

Millor obro un fil a part per parlar això, que segueix la línia del que es va parlar al segon moviment que està en aquest fil:

Crec que ja podem anar pensant com integrarem el calendari dins l’ecosistema ja que sembla ser algo a prioritzar ja que va sortir moltes vegades a les taules del cap de setmana del segon moviment. Passo per aquí algunes idees que havia apuntat al fil anterior però crec que és millor crear un fil a part:

OPCIÓ 1: CALENDARI DE MIRLO

De moment la única plataforma que federa (Faircamp, Mirlo) o està en procés de federar (Bandwagon, Jam.coop) que incorpora calendaris, pel que he estat investigant, és Mirlo. Ajunto captures de com ho fa:

imatge

imatge588×445 20.5 KB

Que els esdeveniments que es mostren a Fairplayer vinguin de Mirlo, porta dos grans avantatges:

1. Fa que sigui molt còmode per l’artista (penja els concerts al mateix lloc que la música).

2. Fàcilment pots enllaçar a Fairplayer els concerts al perfil d’un artista, funcionalitat que interessarà bastant a l’artista (comparteix un link amb tots els concerts i la seva música).

Però també té un gran inconvenient: és poc accessible perquè en un principi no tothom tindrà Mirlo i també és interessant que puguem penjar concerts del nostre barri encara que no estiguin les artistes a fairplayer (potser encara no han tret música). A més, com que no desenvolupem nosaltres les eines de catàleg, no sabem si serà una funció que incorporaran aviat o no. No depen de nosaltres.

OPCIÓ 2: FEDERAR AMB GANCIO

Llavors, em sembla que algo que tenim moooolt a l’avast és la instal·lació d’un Gancio, un software lliure molt lleuger de calendaris compartits. Aquí podeu veure la demo de la versió 2.0 que estan a punt de treure: https://demo.gancio.org/

Al seu dia vam provar de tenir-ne una a Anartist i funcionava molt bé. A més federa amb Activity Pub i genera RSS (si ho he entès bé). Us sembla si a la següent reunió de Mistu parlem de començar a trastejar-ne una? Crec que té sentit que sigui local per tant té sentit que estigui moderada per mistu.

El que serà clau és desenvolupar un plugin per Gancio o algo així on, al afegir un esdeveniment, et pregunti si actua algun artista de fairplayer. Això podem mirar-nos-ho com es podria fer amb l’equip de desenvolupament @txels @MaciAc i companyia!

3 'M'agrada'

Xulíssim!!! Just trastejava un gancio q una persona d’argentina del Fedi n’ha instal·lat un per activitats a Córdoba. Em sembla guay començar a activar-ho!

2 'M'agrada'

Sóc un gran fan de gancio, però m’agradaria saber la opinió de l’equip tècnic (@txels, @MaciAc i @Tlayoyo) per no arrancar alguna cosa que haguem de canviar aviat i evitar desgast d’energies i d’expectactives.

1 'M'agrada'

Em sembla molt bé activar el desenvolupament del calendari d’artistes a Fairplayer! :smiley: Però hem d’aclarir què és i com esperem que els artites afegeixin els seus calendaris.

Jo m’ho imagino com una pàgina a fairplayer on es mostri un calendari amb els concerts dels artistes de la instància. Per altra banda, els concerts també es podrien mostrar a la pàgina d’artist i a la futura pàgina de node/segell.

El que jo crec és que hem de plantejar-ho més agnòstic a l’hora de definir una implementació que inclogui tots els tipus de node.

Mirlo:
Permet a l’artista afegir dates de concerts. Actualment no rebem aquesta info a través de la API però es podria desenvolupar

Faircamp:
No permet a l’artista afegir aquesta info.

Una forma inclusiva que podriem plantejar és que qualsevol node ens pogués redirigir a un calendari en format ICS. Al Mirlo es podria implementar a la seva API i a Faircamp es podria afegir al site-metadata de cada artist.

Així es pot utilitzar qualsevol programari que generi ICS per el calendari i la informació es queda al node/catàleg.

3 'M'agrada'

Molt d’acord amb les funcionalitats que comentes @MaciAc de cara a Fairplayer.

De cara a l’artista i a com es pengen els esdeveniments:

És bona idea però em sembla complicat pels artistes, o que podria ser més inclusiu. Crec que si fem això haurem d’acompanyar moltíssim a artistes que tinguin faircamp a afegir concerts ja que els hi sumes la feina de crear-se un calendari ICS amb enllaços de venta d’entrades, ubicació, cartell, etc…

Per això proposava lo del Gancio, que ja té els camps de Ubicació, Enllaç venta entrades, Cartell, etiquetes, etc. El que llavors tindria la dificultat per l’equip de desenvolupament (a estudiar) de com fem que a Gancio puguis afegir l’artista que toca al concert (si està a fairplayer). En això potser podriem posar un camp a Gancio que detectés l’artista mitjançant un enllaç d’artista dins d’una instància de fairplayer.

Exemple de formulari per afegir un concert:

• Nom: [Ja està posat a Gancio]
  • Ubicació: [Ja està posat a Gancio]
  • Data: [Ja està posat a Gancio]
  • Artistes que hi toquen: Fairplayer
  • etc.

Ho hem de mirar bé però crec que Gancio és el ‘node’ ideal per col·lectius com ‘sales de concerts’ o ‘col·lectius de promotors’ que organitzen concerts però creen música. En això veig dos gran avantatges:

Per una banda, una sala de concerts el dia de demà podria tenir el seu propi Gancio i federar amb Fairplayer.

I per altra banda, a Fairplayer podrien crear un tipus de perfil que fos el de Espai o Sala, i que agafés tots els esdeveniments que estiguéssin en una instància concreta o ubicats en aquell lloc (El que a gancio s’anomena ‘places’).

Pàgina places del panell d’admin:

EDIT: En cas que via plugins: Plugins - Gancio sigui molt complicat afegir aquest camp d’artista, també podriem parlar amb la persona o l’equip de gancio. Sembla prou obert a parlar. Té aquest missatge pinnejat al seu perfil de Mastodon:

1 'M'agrada'

No sé si té massa sentit que cada sala tingui el seu gancio. Fins i tot amb el fet que federen.

Amb un gancio per les sales de barcelona (per exemple) ja faríem.

Bueno això depèn del que vulgui cada sala. Potser hi ha alguna que vol tenir una agenda pròpia (com un artista que té el seu propi Faircamp). Però si, lo més lògic és compartir-lo.

1 'M'agrada'

Hola!

Ahir vam estar parlant una bona estona sobre aquest tema.

Li @Sofi comentava que el que més li agrada de gancio és que es tracta d’una agenda col·laborativa. Tothom interessadi podria afegir un concert, no recauria tot el pes en les artistes o les sales. A nivell més conceptual, seria una agenda que realment es construiria des de la comunitat.

@MaciAc i jo una mica també comentàvem que això hauria de poder encaixar amb el model que estem plantejant a l’ecosistema: les artistes pugen una sola vegada la informació en un “campament” base i els fairplayers als quals està connectat agafen la informació d’allà.

Potser una solució seria definir un gancio “campament” i que allò servís per validar la informació per a tots els faircamps! Hem d’estudiar si això és possible…

Afegeixo un parell d’exemples propers d’ús de gancio:
El magnífic convoca.la de barcelona (n’hi ha a madrid, valència, Evissa, Màlaga…)

I un de concerts de punk a Euskadi que ja fa anys que funciona!

1 'M'agrada'

Jo vaig haver de marxar ràpid, però del que vaig estar investigant aquest finde, del gancio pots treure’n aquests RSS / ICS o filtrar per:

:link: Share | Gancio

Jo crec que podriem utilitzar les tags o les collections per diferenciar/definir les artistes (amb el seu propi link/feed), i que llavors així podem generar el link que deia el Macià que l’afegeixis al teu faircamp. Podries pujar-lo al teu faircamp (en quin camp era?) o al hub de fairplayer (com el botó de suport).

La idea del link està guapa perquè dones la possiblitat que la gent sincronitzi el seu ICS individual de nextcloud o el proveïdor que sigui.

L’únic que llavors, a part dels links d’artista, igualment molaria que puguéssis pujar enllaços de feeds de Gancio ‘sencers’ sense vincular-los a cap artista. Perquè ens interessa que hi hagi concerts d’artistes que no estan al Fairplayer.

Això és un bon entremig que quadra bastant no?

1 'M'agrada'

Afegeixo un enllaç a l’eina de calendaris de Simon Repp (autor de Faircamp) que estaria bé investigar: Feber

També crec que aquí estem combinant dues converses que jo resumiria en:

• Fairplayer com a “agregador de calendaris” (igual com ara és agregador de catàlegs musicals)
  • Eina per a gestió de calendari col.lectiu o individual, autogestionat o de tercers, etc.

Com ho veig jo:

Fairplayer: Aquí només cal que definim quin protocol/format acceptem (p.e. un enllaç a un .ics, i una manera definida d’afegir links a artistes de Fairplayer) i qui pot afegir calendaris (p.e. si tenim altres perfils d’usuariat que no tenen catàleg musical però sí calendaris, p.e. sales o gent que gestiona agendes locals etc). Totalment agnòstic de quina eina de calendari es fa servir.

Crec que aquí no hi ha gaire a debatre i tothom de desenvolupament ho veu igual, la solució és simple i poc controvertida. Fairplayer no tindrà mai un editor d’events, és un agregador de calendaris descentralitzats, amb una interfície bona per a accedir a la informació consolidada.

Calendaris: Aquí hi ha llibertat total (ja que .ics és un format molt antic i consolidat). Fins i tot es pot fer servir el maligne Google calendar si es vol. El debat aquí per mi és una rèplica del debat sobre si Faircamp o Mirlo, si barrera tecnològica o acompanyament o gestió delegada etc… per tant la manera d’abordar-lo i les conclusions d’aquests dos debats son similars.

Aquí realment la discussió seria equivalent a la de “creem un Mirlo des de Mistu per facilitar pujar música, acompanyem Faircamps amb install parties, muntem un viver, etc…”? (O un grupet independent de Mistu vol tirar endavant un acompanyament tecnològic a l’ecosistema digital Fairplayer en general) Jo amb la gorra de Fairplayer ni tan sols em veig en aquest debat/grup de treball, qui ho tiri endavant que triï què vol fer. L’únic consell seria que ho parleu amb les parts interessades i amb experiència muntant calendaris, i no tinguem la “solució tecnològica” com a punt de partida.

4 'M'agrada'

@txels no es podria dir millor

2 'M'agrada'

Aquest projecte m’interessa molt perquè fa un temps que vull integrar un calendari a la web de Laribal i d’alguna manera compartint l’eina com perquè ho pogués fer tothom a la seva web de música.

Jo també m’ho imaginava com @MaciAc i @txels. el format ICS dona molta flexibilitat i fa que la gent ja utilitzant qualsevol eina de calendari pugui compartir-lo fàcilment. (Just teníem una conversa amb @marian on explicava que a Canri tenen un google Calendar, amb poder compartir aquest enllaç a l’ICS després ja ho podem integrar a Fairplayer com vulguem no afegiria cap fricció pels col·lectius)

Com voleu abordar aquest debat i la definició del projecte? Fem un document de treball i un grup de treball? Plantegem una reunió?

3 'M'agrada'

Hola! Jo estic completament enamoradi de la idea de la creació d’una agenda que es construeixi de manera comunitària. Intentaré donar arguments de per que trobo que aquest plantejament em flipa. (sigui Gancio o no, perque crec que el punt del @txels de definir bé el concepte de calendari previament i no partir des de la solució tecnològica és molt acertat)

Des de fa uns quants anys en col·lectius autogestionats sorgeix la necessitat d’un calendari compartit. Jo n’he viscut uns quants: agendes, blogs, calendaris compartits per provincia… I en algun moment acaben morint. Al final l’escena i la cultura de base les sostenim persones des de l’activisme cultural. Quan canvien les condicions personals i aquella persona que tirava del carro del col·lectiu no ho pot sostenir, el primer que cau són les tasques regulars (correu, xarxes, calendaris)

La idea que un calendari pugui ser mantingut no només per les persones creadores i activistes (qui monta el concert, la gent que hi toca) si no per la comunitat d’oients i assistentes em sembla no només preciós, sinó vital per la sostenibilitat dels projectes, també una comunicació més compartida, una implicació de l’assistent (no ets un simple consumidor, també estas aquí, formant part de la comunitat dels concerts). És donar als oients la possibilitat que no siguin espectadors passius

És probable que ambdues opcions siguin compatibles, però jo sento que vull argumentar perque un calendari construit de manera col·lectiva és més humana i crec que construir eines tecnològiques amb aquesta capeta pot tenir un punt de transformació xulu

Ara, la solució tecnològica no sé si és molt rollo implementar-la. Però crec que li donaria una volta abans de descartar-ho i tirar només pels formats .ICS

4 'M'agrada'

Crec que gairebé totes les aplicacions que fan calendaris (incloent Gancio) deuen poder exportar en aquest format, seria el més inclusiu.

3 'M'agrada'

Efectivament. A més Gancio genera enllaços .ics diferents segons si vols que es filtri per etiqueta, lloc, col·leccció, etc.

2 'M'agrada'

M’agrada molt aquesta reflexió, @Sofi. Crec que encaixa molt bé amb la idea que he defensat sempre de veure a les artistes i les oients com a part d’una sola comunitat i no dos entitats separades. I té més a veure amb això que comentes que no amb una “comunitat fan”, com a vegades s’ha interpretat.

D’alguna manera, és entendre que la música no és exclusivament de les artistes si no que també és de la comunitat que les escolta, que les sosté, amb qui forma vincles d’afinitat, etc. La música és també del context on apareix. Al cedir part del poder (entès com la capacitat de comunicar les dates dels propers concerts en aquest cas) la comunitat se’l fa seu i es vincula més amb aquesta creació cultural.

Parlant de les eines, Gancio és un programari molt ben fet i conegut en l’entorn activista. Si ens encaixa i el podem adoptar (o fins i tot escriure plugins si cal), crec que és una bona opció.

4 'M'agrada'

Em sembla que aquesta opció no només facilita la gestió a artistes i projectes musicals, si no que també facilita la cerca i la disposició del públic a assistir a aquests esdeveniments, que entenc que hauria de ser prioritari. Un esdeveniment sense públic, no és gaire cosa.

Les sales, per norma general, també acostumen a ser entitats molt ocupades i no accepten normalment de fer gaires més gestions de les que ja fan. De fet, molt sovint ni tant sols promocionen els esdeveniments als que donen allotjament, delegant tota la feina de promoció a l’ent que organitza.

Això podría suposar que es dupliquessin esdeveniments? Que per exemple, diferents persones o entitats, publiquessin el mateix esdeveniment o que fins i tot algú en fes un ús irresponsable o inadequat, encara que fos per desconeixement?

Això limita l’ús de l’agenda a projectes musicals que tinguin un faircamp o un Mirlo? O qualsevol projecte independent podria fer-ho servir tot i que no fos de la comunitat?

3 'M'agrada'

Si només hi ha un gancio central, un equip de moderadores podria comissionar-ho una mica. Al final, si la activitat pujada és anònima en general la modalitat que s’utilitza és que s’hagi d’aprovar per un equip de moderació. Si és per desconeixement, crec que al publicar una entrada et resumeix què més es fa aquell dia (fet que podria reduir el risc de duplicats i la càrrega d’aquestes moderadores).

Si hi hagués massa ús inadequat, això podria saturar a les moderadores i llavors potser hauríem de fer-ho tancat. Però jo esperaria a veure si funciona de forma oberta amb moderació (com a https://bcn.convoca.la).

1 'M'agrada'

Com a resposta general, diria que no limita (especialment si hi ha una eina de “calendari de concerts” tipus Gancio que funciona autònomament respecte Fairplayer - amb Fairplayer/FP vull dir qualsevol instància, Mistu i altres).

Com a resposta matisada:

Això es pot pensar des de diferents angles:

• Fairplayer com a agregador: com a lloc on hi pots escoltar música de diverses artistes, el calendari de “on/quan fem concerts” vinculat a artista és una proposta potent (p.e. puc seguir artistes que m’agraden i rebre avisos de concerts), llavors és molt més útil si hi ha una manera de vincular artista/grup de Fairplayer a entrades de calendari on hi actua.
  • Tipus d’usuàries de Fairplayer: té sentit que no artistes (p.e. sales i promotors de concerts) tinguin un compte específic a FP on vincular-hi els seus calendaris (que possiblement ja gestionen i potser ja exporten en un format estandaritzat). Aquí hi podrien afegir calendaris creats amb altres eines. Hi podem afegir moderació si observem abús.
  • Tipus d’usuàries d’un Gancio col·lectiu (el que en general descriu @marcelcosta ), independentment si ho vinculem o no a FP/Mistu… les limitacions que vulgui posar la moderació del Gancio en sí.

O sigui que té alguns avantatges que es vinculin esdeveniments amb artistes de FP (des del punt de vista d’experiència d’ús de FP) però no té perquè caldre.

2 'M'agrada'