[2n Moviment] Retorn taula de segells i comunitats d'artistes

Bon dia!

Faig una mica de resum / retorn del que va ser la taula de debat sobre segells i comunitats d’artistes:

[Perdó se m’ha publicat, ara estic editant]

Bon dia!

Faig una mica de resum / retorn del que va ser la taula de debat sobre segells i comunitats d’artistes:

1. Introducció

Vam estructurar el debat en tres dimensions: la de les pròpies comunitats, la de els artistes individuals i la seva creació/participació a les comunitats i la xarxa entre comunitats.

La majoria formàvem part de col·lectivitats d’artistes que compartim alguna o vàries d’aquestes tres necessitats:
· La distribució física i digital dels llançaments (Discogràfica): Discos Pinya, Gandula, Radi Solar i alguna que no recordo (ho sento)
· Un espai físic o la auto-organització d’esdeveniments (Concerts): Atzavara, Can Ricard, Radi Solar (Subsòl), Gandula (Gandula Fest).
· Una eina per gestionar els diners de les artistes de forma compartida (Facturació): Radi Solar

1. Comunitats d’artistes existents

• Calen més espais de debat i suport entre artistes, fins i tot dins els propis col·lectius, quan passa molen mooolt!
  • Som un gremi que no té temps. Entre els curros fora de la música i el grup de música ja ens queda poc espai per participar en dimensions més grans.
  • Es dona mooolta importància als espais físics. És difícil trobar-ne i quan n’hi ha passen moltes coses positives al voltant. Es diu de recuperar i vincular-se els Ateneus i Casals. De fet, també es diu que d’epais n’hi han però moltes vegades estan buits.
  • Anar a parlar amb Cases de la Música o Academies de la Música perquè tenen estructura i diners per organitzar un circuit de sales.
  • Cal relleu generacional perquè la joventut és la que va més a esdeveniments i té més temps.
  • Dificultat a l’hora de gestionar el col·lectiu ja que constantment hi ha molts artistes inactius, passatgers o que ho deixen.
  • Discos Pinya fa discos - recopilacions de varis artistes cada Nadal i és una pràctica molt xula per fer pinya entre artistes de la comunitat i del voltant.
  1. Artistes independents i noves comunitats

• Hi ha molt col·lectiu orgànic sense estructura ni nom que es genera al voltant d’espais, jam session, escenes i que els hi podria anar bé tenir exemples de com “formalitzar-se”.
  • Hi ha un debat sobre si els col·lectius existents és bo que siguin oberts o no. Hi ha de tot i moltes vegades funcionen per afinitat, que és molt sa, però a vegades això dificulta a artistes sense col·lectiu a formar-ne part.
  • La importància d’integrar als col·lectius artistes sense cap ambició professional
  • Es pensa si existís un mapa o directori on veure comunitats, per poder visiblitzar i fer més fàcil la replicabilitat. Es diu que molaria documentar també les bones pràctiques i les dificultats/cagades per poder fer més fàcil el camí a les noves.
  1. Comunitats de comunitats

• Ja gairebé no teniem temps i vam anar ràpid.
  • En quant al mapa de l’anterior punt, es parla del referent radiogarden com a possible mapa. Es podria fer algo similar a Fairplayer.
  • Calendari d’esdeveniments compartits. Se li dona molta importància a això.
  • Federar la distribució amb Fairplayer i generar un ecosistema descentralitzat de comunitats autogestionades que permeti la distribució digital compartida com al seu dia va ser The Kartel amb la distribució física dels anys 80 a UK.
  • Les co-edicions amb altres segells com a exemple de xarxa entre comunitats.
  1. Següents passos

Es va parlar d’anar a buscar segells autogestionats i comunitats d’artistes per ampliar el debat en dos fases:

1. Construcció coŀlectiva

Les comunitats més motivades. Pensar com volem que sigui la xarxa i les eines compartides (Fairplayer, Mirlo i tal).

1. Participació

Un cop tinguem una idea una mica més feta anar a buscar comunitats que segurament prefereixen esperar a que hi hagi una idea més formal i tangible on, per exemple, penjar la seva música.

Crec que això és tot. Si alguna de les persones que hi era vol afegir / modificar algo ja sap. Que tinguin compte al fòrum crec que només hi havia @Sofi

3 'M'agrada'

Per cert, he posat el fil a la categoria ‘moviments’ però és tancada. Potser pels fils que són més de documentació hauriem d’obrir-los o crear una altra categoria?

1 'M'agrada'

Jo faria una oberta de Moviments i una tancada de “Organització Moviments”. O no fer la tancada i utilitzar la categoria de “Organització” i crear etiquetes (i els títols, com ja has fet).

1 'M'agrada'

La primera opció és bona

1 'M'agrada'

Eii @marcel fem això?

Crec que és important fer-ho aviat per la gent que estigui entrant que es trobi aquests fils de retorn oberts

1 'M'agrada'

Fet, ja he posat aquest fil i algun altre de retorn del Moviment en una categoria oberta.

1 'M'agrada'

Per donar continuïtat a aquest fil. Tant en la taula d’artistes, com en la taula de segells va sortir molt la idea d’integrar un calendari aviat a Fairplayer.

Avui he estat pensant en el tema sobre com fer-ho, faig un fil a part:

2 'M'agrada'

I l’altra cosa que donaria continuïtat al que es va parlar en aquesta taula, seria incoroporar els perfils de segells dins la plataforma. Una funcionalitat que no es troba normalment en les plataformes privatives i que seria molt interessant.

Es podria agafar els faircamps que estan configurats com a segells i els segells que estan dins de Mirlo per poder crear aquests perfils de segells. I en un principi posar-hi els ‘blocs’ de Llançaments (de tot el segell) i Artistes (també de tot el segell). S’hauria de veure com enllaçariem els artistes amb els segells també, com incorporariem un lloc dins del perfil de l’artista que mostri el segell (ara només mostra el link del seu gestor de catàleg). Si voleu demà ho parlem.

5 'M'agrada'

Això als de Mirlo els ho valoren…

image

1 'M'agrada'

He fet adaptat el teu retorn @guillem, a format article.

Ho he deixat a:

https://cloud.anartist.org/apps/files/files/2027259?dir=/Instrumental/Comunicació/Articles%20-%20posts/Retorn_Articles_2nMoviment

Igualment, poso el text aquí en format wiki per si voleu llegir-ho o editar-ho aquí (i ja ho traslladaria a l’arxiu).

El debat sobre com organitzar els segells i comunitats d’artistes es va enfocar en tres dimensions: la de les comunitats establertes, la de les artistes individuals i el seu accés a les comunitats i la de la creació de xarxes entre comunitats.

La majoria d’assistentes al debat formaven part de col·lectivitats d’artistes que intenten donar resposta a totes o algunes d’aquestes necessitats: la distribució física i digital dels llançaments (hi van participar membres de segells autogestionats com Discos Pinya, Gandula o Radi Solar), espais físics i organització d’esdeveniments (amb exemples com Atzavara, Can Ricard, Subsol -organitzat per Radi Solar- o Gandula Fest) i eines per gestionar la part econòmica de les artistes. En aquest últim punt va ser interessant un cert diàleg entre les artistes que demanaven eines de facturació compartida amb les artistes que defensaven prioritzar la lluita organitzada per la contractació de les artistes sense haver de fer factures, tal com exigeix la legislació.

Pel que fa a les comunitats d’artistes, totser va coincidir en el valor de la seva existència i en la voluntat de fomentar-ne l’aparició de moltes més. Una idea que s’ha anat repetint al llarg de tota la jornada és la importància dels espais físics. Quan les artistes tenen espais físics on interactuar es genera molta energia constructiva. Tot i que a vegades el poc temps del gremi és una dificultat, en general la percepció va ser que ja n’hi ha, d’espais comunitaris (com a mínim a nuclis com Barcelona) i que es tracta de recuperar-ne l’ús, com els Ateneus populars, els Casals de barri, els Centres Socials Autogestionats o les Cases i Acadèmies de la Música.

Des d’aquestes comunitats, es van assenyalar els reptes que suposen la gestió de les diferents energies (sovint les tasques de cures i reproductives recauen sobre poques persones) i la necessitat d’interpel·lar a un sector jove per tal de facilitar un relleu generacional i per connectar amb les persones que assisteixen a més esdeveniments i que disposen de més temps.

Per tal de facilitar la connexió entre persones de la música i potenciar l’estructuració de nous col·lectius es va proposar la creació d’una xarxa de contactes que connecti el que pot aportar cadascú. D’aquesta manera podria posar en contacte un grup acabat de formar amb qui té un estudi de gravació comunitari, amb una sala de concerts autogestionada o amb una fotògrafa amb qui poder treballar. Un mapa o directori d’aquest estil permetria reduir la necessitat de ja tenir una xarxa d’afinitat en començar (que sovint és un privilegi) reduint el domini que tenen les grans empreses a l’hora de proveir aquestes connexions.

De fet, la idea d’un directori en forma de mapa va generar molt interès i seria un espai ideal on conèixer noves comunitats, sales de concerts o festivals autogestionats i permetria, per exemple, descobrir la música que s’està fent en un barri o a un poble concret. La volta final seria connectar al mapa els diversos elements: descobrir una sala de concerts, consultar quines bandes hi tocaran i poder enllaçar amb el seu perfil de Fairplayer (i escoltar la seva música) alhora que tenim informació del col·lectiu que ha organitzat el concert o del que formen part les artistes. Seria una manera genial de crear sinergia entre totes les esferes!

Un debat important relacionat amb les barreres d’accés que va sorgir va ser sobre si els col·lectius organitzats de música han de ser oberts o funcionar per vincles d’afinitat. Per una banda, es va argumentar que això pot limitar l’accés a qui no tingui tanta xarxa, però per l’altra l’afinitat és la forma més sana d’organitzar-se i moltes vegades quan no hi és els projectes deixen de funcionar aviat. En aquest sentit, es va tornar a donar importància a trobar espais físics on cultivar aquestes afinitats de forma orgànica.

La tercera dimensió, la de les xarxes de comunitats, va tenir menys espai al debat (probablement per falta de temps) però es va concretar en alguns exemples ja existents com coedicions digitals entre segells o festivals gestionats per diversos col·lectius. Inspirades en experiències internacionals prèvies com Radiogarden o The Kartel (distribució física independent dels anys vuitanta a UK), es va proposar de crear un calendari d’esdeveniments compartits i es va emfatitzar el paper a la distribució que Fairplayer pot tenir en un ecosistema descentralitzat de comunitats autogestionades.

Finalment, els següents passos es van dibuixar en dues etapes: una primera on les comunitats més entusiastes imaginin i desenvolupin les primeres versions de les eines digitals i socials i una segona fase de difusió a un conjunt més ampli de col·lectivitats quan ja hi hagi una realitat més tangible de circuit de distribució.

2 'M'agrada'

Brutal @marcelcosta quin currassu!

1 'M'agrada'